• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Sulanbulan

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
19 April 2020
Meddelanden
507
Mottagna reaktioner
376
Poäng
487
Pratade nyss med min handläggare och lät som jag skulle få inledande och hon sa även att det lutade åt det.
Men nu undrar jag vad är det som händer under inledandetiden?

Var det första gången du var i kontakt med din handläggare efter du skickat in din ansökan?
Var det du som frågade hur det ser ut med att få inledande eller sa din handläggare det själv till dig?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Annapannna

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
17 April 2020
Meddelanden
59
Mottagna reaktioner
26
Poäng
102
Var det första gången du var i kontakt med din handläggare efter du skickat in din ansökan?
Var det du som frågade hur det ser ut med att få inledande eller sa din handläggare det själv till dig?

Ja första gången sen jag skickade in ansökan. Sist fick jag avslag pga en bil jag hade. Så den är såld och nu sa hon att då finns det inget annat hinder för att vi inleder.
 

boxofrocks

Ny medlem
Poäng: 6
Blev medlem
4 Juli 2020
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Är du bra på att spara pengar trots skuldsanering? Inte så många som pratar så mycket om sparande under pågående skuldsanering. Jag själv har sparat ganska mycket i aktier och har alltid en oro för att någon ska invända. :thinking:

Jo nu när jag inte ligger 1000% minus varje månad så är jag bra på att spara. Sparar min buffert och går och cyklar det mesta, försöker göra smartare val i matbutiken osv. Men aktier och sånt kan jag inget om, pengarna ligger i en hög på kontot.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
3 086
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Skickade in en skuldsaneringsförfrågan för några månader sedan. Fick telefonsamtal idag av min handläggare som ville gå igenom ett par frågor.
Oj vad nervös jag vart när jag såg att det var deras nummer.. herrejösses..Vart nästan helt

Men nu till saken, kändes inte alls bra efter vi lagt på..
Då jag tagit på mig att jobba extra flera helger och röda dagar så tyckte handläggaren att min inkomst vissa månader var högre än lönen som jag skrivit in.

Nu så går det tyvärr inte att jobba helg längre och det förklarade jag och jag har varit tvungen att ta dessa helger för att ens kunna överleva månaden.
Har även en bil som är värd max 30.000kr som hen undrade om jag verkligen behöver och vad jag använder den till.
Låter säkert som jag sitter på en massa pengar, men på grund av dåliga beslut så går jag minus på vanliga grundlönen man får ut.

Sedan har jag inga skulder som ligger inne hos kronofogden, så hen kunde inte se något alls av skulderna utan undrade om jag hade skrivit in rätt siffror i min ansökan.
Men sa att jag har "räddat" mig själv många månader under flera års tid då man tagit nya lån för att betala av lån man har osv, just för att inte hamna hos er.
Så man väljer en dålig bana för att gå en ännu sämre bana efter det där man bygger på sig flera och större lån.

Men jag fick känslan att hen tyckte att man inte satt i skiten då inga skulder kommit in till dom.
Så nu känns det bara som att brevet man kommer få hem kommer stå att man ej blir beviljad och får fortsätta gneta på i samma tunga spår.

Någon som haft liknande känsla efter deras samtal men sedan blivit glatt överraskad när berevet kommit om man blivit beviljad eller inte?
Har ni några frågor hur det funkade med allt från skicka in ansökan och telefonsamtalet m.m så är de bara höra av er så ska jag svara. :)
De kan ju mycket väl tycka att du bör anstränga dig lite mer själv först tex genom att sälja bilen och att samla lån eller något eftersom du trots allt har klarat dig utan att hamna hos dem.
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 517
Mottagna reaktioner
1 021
Poäng
867
Jag sparar oxå. Betalar ju oerhört mycket till min skuldsanering varje månad, så de månader som jag har haft betalfria inkl den årliga semesterersättningen har jag till huvudsak sparat undan...

Dock åker pengarna ”bara” över till ett sparkonto...

Härligt att höra! :tummen: Men om du har ett högt belopp du måste betala till skusan så kanske du har ett högt belopp du kan spara när det är betalningsfritt?
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 517
Mottagna reaktioner
1 021
Poäng
867
Jo nu när jag inte ligger 1000% minus varje månad så är jag bra på att spara. Sparar min buffert och går och cyklar det mesta, försöker göra smartare val i matbutiken osv. Men aktier och sånt kan jag inget om, pengarna ligger i en hög på kontot.

Bra jobbat! Man kan ju faktiskt spara in en hel del på att göra smarta val i vardagen!
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Härligt att höra! :tummen: Men om du har ett högt belopp du måste betala till skusan så kanske du har ett högt belopp du kan spara när det är betalningsfritt?

Jo, men så är det ju oxå... Jag sparar för att kunna känna att jag inte är tvingad till att leva på existensminimum övriga månader samt till oförutsedda utgifter...
Det känns ytterst tryggt med en bra buffert på kontot... och ännu bättre då det är MINA pengar - ej lånade !!

Bästa känslan !
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 517
Mottagna reaktioner
1 021
Poäng
867
Jo, men så är det ju oxå... Jag sparar för att kunna känna att jag inte är tvingad till att leva på existensminimum övriga månader samt till oförutsedda utgifter...
Det känns ytterst tryggt med en bra buffert på kontot... och ännu bättre då det är MINA pengar - ej lånade !!

Bästa känslan !

Jag sparar också till buffert, målet är väl 3 månadslöner. Men det mesta av mitt sparande går till aktier. Med tanke på hur mycket jag sparar så lever jag på ett sätt under existensminimum (efter fasta utgifter) och det är såklart tufft emellanåt.

1 1/2 år har nu gått och jag längtar så otroligt mycket efter att bli fri, pengarna är inte den värsta biten tycker jag utan det är bristen av kontroll över sitt eget liv. Men en dag står man där på andra sidan, en erfarenhet rikare med ett nytt liv som väntar. :faceheart:
 
  • Gilla
Reaktioner: p79

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Jag sparar också till buffert, målet är väl 3 månadslöner. Men det mesta av mitt sparande går till aktier. Med tanke på hur mycket jag sparar så lever jag på ett sätt under existensminimum (efter fasta utgifter) och det är såklart tufft emellanåt.

1 1/2 år har nu gått och jag längtar så otroligt mycket efter att bli fri, pengarna är inte den värsta biten tycker jag utan det är bristen av kontroll över sitt eget liv. Men en dag står man där på andra sidan, en erfarenhet rikare med ett nytt liv som väntar. :faceheart:

Jag ser de inte riktigt så...men de e nog mycket tack vare mitt buffert sparande där ja nu redan efter lite ett år med skuldsanering har ca 40tkr... Jag har nog aldrig känt mig friare än vad jag gör idag...
Inget var värre än alla år med stora skulder - då kände ja mig sannerligen inte fri!

Sedan dottern flyttade hemifrån, så ekar förvisso kylskåpet tomt, men de e mitt val!

Mitt hjärta har aldrig vägt lättare än nu...
Kämpa på ! <3
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 517
Mottagna reaktioner
1 021
Poäng
867
Jag ser de inte riktigt så...men de e nog mycket tack vare mitt buffert sparande där ja nu redan efter lite ett år med skuldsanering har ca 40tkr... Jag har nog aldrig känt mig friare än vad jag gör idag...
Inget var värre än alla år med stora skulder - då kände ja mig sannerligen inte fri!

Sedan dottern flyttade hemifrån, så ekar förvisso kylskåpet tomt, men de e mitt val!

Mitt hjärta har aldrig vägt lättare än nu...
Kämpa på ! <3

Vad glad jag blir av att höra hur du känner, för egen del kommer den lättnaden nog inte komma förrän efteråt. När oket har släppt från mina axlar.

Jag har iofs haft skulder i många år men under lång tid var dom ändå under kontroll trots ett pågående spelmissbruk som jag inte riktigt insåg att jag var i ”där och då”. Min okontrollerade skuldbörda har väl pågått i ca 2 år med löneutmätning och den baletten innan jag fick skuldsanering. Men jag kände mig konstigt nog mer fri innan jag släppte allt än vad jag gör nu (även om pengamässigt inte så var fallet). Jag jobbade 130% tills spelet gjorde att jag inte kunde hålla det över ytan längre. Men jag kände ändå att jag hade mer kontroll då än vad jag har nu.

Jag vet att det är ett slutdatum på den här processen och jag kanske underskattar den känslan ibland men det är förmodligen för att jag inte spelar längre, för innan spelet kom in i min värld hade jag inga som helst problem med ekonomin och det har jag inte nu längre heller, tack vare att jag slutat.

Känslan av att vara kontrollerad kommer nog inte försvinna förrän om 2 1/2 år och då ska jag fira friheten!

Ursäkta för långt och kanske intetsägande innehåll, det är bara skönt att prata med människor i liknande situation. Något jag har märkt med min omgivning är att ingen kan omöjligt sätta sig in i den situationen det innebär
att genomgå en skuldsanering utan att själv ha gjort det. Ibland behöver man likasinnade som vet vad man går igenom. <3
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp